En bra logotyp är en logga som ska visa något typiskt för dig och ditt företag. En logotyp ska också dra till sig målgruppen och kunderna som företaget riktar sig in på. Helst så vill man ju också att kunden ska komma ihåg just din logotyp så att kunden kan se logotypen och då tänka på dig och ditt företag. Sen också att ha en logga som är unik och som sticker ut men som ändå är professionell, har kvalitet men inte alldeles för krångligt gjord.

Tre punkter varför det är viktigt att ha en logotyp:

  1. En logga är det första som en kund ser av ditt företag, kunden kanske då tycker att det verkar intressant och vill då fortsätta kolla in ert företag. De betyder också att loggan ska vara unik, lite egen men ändå ganska enkel. Desto mer unik den här desto enklare blir det också att komma ihåg den för kunden.
  2. Att ha en logga är också viktigt för reklamens skull, loggan kanske sprids via sociala medier och så får man också mer kunder genom det. Eller om företaget är med i en annons så kan det vara smidigt att ha logotyp som är med, och med företagsnamnet.
  3. Logotypen är ju också ditt kännetecken, den representerar dig och din kvalité på ditt arbete på företaget.

Fem punkter hur du kan tänka när du skapar en ny logotyp:

  1. Håll det enkelt, det är bra att lägga en del tid och energi på det, men krångla inte till det, det blir nästan alltid bäst när man håller det ganska så enkelt. T.ex. McDonald`s logga är ju bara ett M, mycket krångligare än så behöver det inte vara.
  2. Det ska vara lätt att komma ihåg för kunden, kanske genom att låta företagsnamnet vara en del av loggan. T.ex. IKEA eller Samsung.
  3. Samla ihop några loggor som du tycker ser bra ut och sätt ihop en egen logotyp genom inspiration av dem andra loggorna.
  4. Kolla så att logotypen fungerar bra i flera olika storlekar och färger, tex, om man bara har tillgång till svartvitt eller en gråskala så behöver man ju kunna fortfarande kunna se vad loggan föreställer.
  5. Man kan höra med vänner och familj om vad dem tycker ser bäst ut, och så får man in ett annat synhåll på det hela och så kanske man kommer på något bättre tillsammans

Utan logotyp är du osynlig, men med logotyp så har du ett sätt att visa dig för omvärlden och få mer kunder.